Hjem Artikler Anmeldelse: Xurious – Right Wing Youth

Anmeldelse: Xurious – Right Wing Youth

9

ANMELDELSE Adrian Jacobsen anmelder det siste albumet til den britiske fashwave-artisten Xurious.

I slutten av juni slapp av en de heteste artistene innenfor den nasjonalistiske musikkscenen sitt tredje og svært etterlengtede album. For de som ikke kjenner til Xurious, så er det et britisk musikkprosjekt som lager elektronisk musikk som kalles for «fashwave». Sjangeren henter inspirasjon fra 1980-tallets elektroniske musikkscene og knytter det opp mot et pro-europeisk budskap og uttrykk.

Musikkprosjektets tredje album, Right Wing Youth, henter inspirasjon fra den italienske tradisjonalisten og filosofen Julius Evolas bok, A Handbook For Right Wing Youth, og er en samling av 14 elektroniske spor som holder meget god flyt gjennom hele albumet. Musikken består hovedsaklig av enkle fengende melodier med behagelig rytme og et nærmest futuristisk lydbilde. Musikken kan på mange måte minne om musikken til den norske komponisten Bjørn Lynne, kjent for sine musikalske bidrag til dataspill på 90-tallet, men som også ha gitt ut en rekke selvstendige elektroniske album. Produksjonen er svært bra, og selv om enkelte av sangene fort kan gli over i hverandre og derfor høres like ut, så understreker dette bare at det er helheten i musikken som står i fokus og ikke hver enkelt spor eller tema.

Flesteparten av låtene instrumentale, men det finnes enkelte unntak som for eksempel låten «Trigger 50», som bruker en utdrag fra en svært underholdende tale EU-motstanderen Nigel Farage holdt i EU-parlamentet etter det ble klart av britene stemte ja til å gå ut av Den europeiske union.

Da de fleste låtene hverken har tekst eller vokal, er det som oftest tittelen på låtene som danner grunnlaget for budskapet. Titlene kan være alt fra referanser til bestemte personer eller hendelser, til bøker eller bestemte idéer, i tillegg til en god dose humoristiske hint til den interne kulturen som finnes blant Alt-Right-bevegelsen på internett. Dette synes jeg er en artig liten detalj fordi det gjør at man må ha en viss grad av bakgrunnskunnskap for å virkelig kunne tyde meningen bak enkelte av sangene.

Et av de beste aspektene med musikken til Xurious er at den er så allsidig. De monotone og repeterende rytmene kombinert med de enkle og fengene melodiene gjør at musikken ikke bare fungerer fantastisk som bakgrunnmusikk, til når for man eksempel skal lese en artikkel eller bok, men den fungerer også utrolig godt til å la tankene fly mens man sitter bak rattet, eller når man prøver å holde tempoet på treningsstudioet.

Et annet ting som gjør Xurious ganske så unik i den nasjonalistiske musikkscenen er at musikkprosjektet gjennom sin musikk dekker aktuelle saker og begivenheter som er av interesse for personer som er interessert i den nasjonalistiske frihetskampen. Xurious er blant annet raskt ut med å slippe låter som om hendelser enten det er gatekamper mellom nasjonalister og Antifa, sviket til Donald Trump, eller grusomme terrorhandlinger som tar livet av europeere.

Xurious tar derfor steget fra å være en simpel artist til å være en slags from for musikalsk kommentator, en skaper av protestsanger, et soundtrack til kampen mot globalismen og for vårt folks frihet. Albumet anbefales på sterkeste.

Du kan både kjøpe og lytte gratis til albumet her.

9
Delta i debatten