Hjem Opinion Kommentar Fem utlendinger definerer «norskhet»

Fem utlendinger definerer «norskhet»

KOMMENTAR Russleman kommenterer tirsdagens debatt på NRK, hvor fem utlendinger fikk debattere hva som er «norsk».

Foto: Skjermbilde NRK TV

Vel, her er vi folkens. Nesten 60 år har gått siden de første pakistanske lykkejegerne på ett eller annet vis fant veien til Oslo fra Punjab, og nå har vi en TV-debatt på NRK om hva det vil si å være norsk uten at en eneste etnisk nordmann er inkludert. Hadde du reist tilbake til slutten av 60-tallet og fortalt den jevnlige nordmann at dette er hva denne prosessen til slutt ville føre til ville de trodd du var splitter pine gal, men er her vi.

Affæren startet med at Ahmed Fawad Ashraf skrev kommentaren «Norsk nok for de svina?» i Oslodebatten. Den uvanlig mentalt resiliente beretter om hvordan han falt ned i en dyp eksistensiell krise etter å få fått kommentaren «Ja ja. Norsk pass. Årna sæ for deg og» i passkontrollen. Strabasene til den jevnlige innvandrer er virkelig et mareritt å forestille seg. Når hvite britiske jentebarn brutalt voldtas av pakistanske gjenger har de i det minste den trøsten at de aldri har fått en spydig kommentar slengt etter seg på flyplassen.

Ahmeds endelige konklusjon er at han ikke lenger føler noe behov for å definere seg som norsk, noe som tydeligvis fikk gode gamle Abid Raja til å spytte ut morgenkaffen og slenge seg rundt for å ta kontroll over en kontrovers med noen ubehagelige implikasjoner, som undertegnede vil komme inn på senere.

Dette bringer oss til slutt til forrige tirsdags episode av «Debatten» der tre pakistanere og en tamiler debatterte hva det vil si å være «norsk», moderert av en homofil koreaner. Velkommen til Norge i 2022. Et seriøst land? Neppe.

Uansett, tillat meg som en blendahvit, blåøyd, skigående og sist men ikke minst EKTE nordmann å oppklare denne debatten. «Norsk» er en genetisk kategori du er født inn i basert på avstamming og ikke geografisk plassering. En pakistaner, somalier eller hottentott som snakker perfekt østlandsdialekt, går i bunad og kan nasjonalsangen utenat er ikke engang 1% mer norsk enn den afghanske flyktningen som hoppet av flyet for fem minutter siden. Ei heller kan jeg som en nordmann dra til Japan, ta på meg kimono, lære meg kanji og forvente at dette på magisk vis forvandler meg til en japaner.

Grunnen til at nordmenn flest sliter med å definere norskhet når de konfronteres med det er at uttrykket viser til et enormt diffust spenn av normer og adferder som er typisk for oss som folk som er nærmest umulig å koke ned til noen kjappe snakkepunkter, hvilket er grunnen til at vi støtter oss på klisjeer som skigåing og kvikklunsj. Disse normene og adferdene er kollektivt sett i stor grad et produkt av genetikk, og selv om du alltid kan peke på enkeltindivider blant «våre nye landsmenn» som kan imitere disse vil dette aldri være tilfelle når man observerer på kollektivt nivå, hvilket er det eneste nivået som betyr noe når det kommer til hvordan politikken skal styres. Du er nødt til å gjøre beslutninger basert på regelen, ikke unntaket. Disse står i kontrast til Abids forsøk på å definere norske verdier i form av en generell vestlig liberalisme som har ingenting spesifikt norsk ved seg. «Demokrati og respekt for homofiles rettigheter» kunne likeså godt ha blitt ytret av en pakistaner i Storbritannia for å definere «britiske verdier». Å late som om å putte en papirbit i en urne hvert fjerde år gir deg noen innflytelse over regjeringen din eller å suge kuk har ingenting med essensen av norskhet å gjøre.

Blant de trekkene som definerer nordmenn på genetisk plan er blant annet høy produktivitet, arbeidsmoral og sosial tillitt, hvilket utgjør bærebjelkene til den norske/nordiske velferdsmodellen, og hvilket er grunnen til at ettersom nordmenn erstattes via befolkningsutskiftning blir det stadig vanskeligere å opprettholde dette unike styresettet. Disse trekkene har utviklet seg som et resultat av årtusener med evolusjonært press fra våre brutale skandinaviske vintre som selekterte for blant annet planlegging, evnen til å utsette tilfredsstillelse og en predisponering for å stole på andre siden du har grunn til å tro at andre som har klart å overleve dette klimaet har de samme trekkene.

På den andre siden har du pakistanere, hvis evolusjonære kontekst var Sentral-Asia, der fremmede erobrere fra Aleksander til Timur Lenk regelmessig trampet gjennom landet ditt, hvilket fostret sterk klanlojalitet opprettholdt blant annet gjennom søskenbarnsekteskap og en tendens til å forsøke å beholde ressurser innad i klanen og unnvike å betale skatt til dine erobrere for enhver pris. Jeg forstår hvorfor pakistanere er som de er, gitt deres evolusjonære kontekst, og jeg dømmer dem ikke. Problemet er at når du har en nordisk velferdsmodell basert på at du IKKE gifter deg med kusina di og dermed unngår kostbare recessive sykdommer basert på innavl og du nå plutselig har en stor minoritet hvor dette nærmest er normen, eller det faktum at nærmest hver eneste pakistanske familie i Oslo var involvert i den beryktede Drosjesvindelsaken i 2000–2002.

Med all denne konteksten i bakhodet la oss endelig ta for oss denne absurde NRK-debatten. På en side har vi Ahmed og den åpent anti-hvite stortingspolitikeren Kamzy Gunaratnam, som mener at den nye generasjonen av innvandrerbarn burde stå fritt til å «dyrkes» på sine egne premisser uten å føle noe behov for å tilpasse seg norske forventinger basert på kosmopolitiske verdier. På den andre siden har du Abid Raja og VG-kommentator Shazia Majid, som mener at Ahmed melder seg ut av fellesskapet og at det må være rom for å utvide norskbegrepet.

La oss gjøre en ting klinkende klart her. Som en hvit nordmann har du NULL representasjon i denne debatten. Det er en kontrollert dialektikk der begge sider går mot dine interesser, men der hjernedøde venstrevendte er ment å ta parti med Ahmed basert på «ja, hva er norskhet uansett, jeg går jo ikke på ski jeg heller, lol», mens hjernedøde høyrevendte er ment å ta parti med Abid basert på «akkurat Abid, han sier han ikke føler seg velkommen, men se hvor privilegert han her, lol».

Begge sider er anti-hvite. På den ene siden har du Ahmed, som selv om han ikke har noe ønske om å ta fra oss identiteten vår på kort sikt til syvende og sist vil gjøre Norge til en kosmopolitisk sone åpen for alle, der enhver form for nasjonalisme er død og begravet. På den andre siden har du Abid som vil utvanne identiteten vår basert på borgernasjonalsime. Begge fremmer synspunkter som er til deres personlige fordel og hva som er i etniske nordmenns interesse er ikke engang et tema.

Dessuten tar begge feil og begge har rett. Ahmed har rett i at uansett hvor mye han prøver vil hans forsøk på å bli «norsk» være performativt og falskt, mens Abid har rett i at du er nødt til å ha en form for fellesidentitet for å opprettholde et land.

Nå, i min kapasitet som en av hovedrepresentantene for «den rå og onde nasjonalismen» som Ahmed beskriver det i artikkelen sin, tillatt meg å komme med den åpenbare løsningen på Ahmeds sjelekvaler. La oss innføre en generøs repatrieringsordning der Ahmed betales en god slump med penger for å gi fra seg sine juridiske privilegier som en «norsk» borger og han flytter tilbake til Pakistan der han uten tvil vil kunne nyte en komfortabel middelklasses livstil takket være hans offentlige vestlige utdanning betalt hovedsakelig av blendahvite norske skattebetalere.

Og spar meg sutring din, Ahmed. Vi vet alle at nordmenn som et kollektiv har bøyd seg baklengs i flere tiår for å gjøre deg til lags, at dere innvandrere aldri selv kunne møte den standarden dere holder oss til når det kommer til toleranse og at hvis ikke du hadde dratt enorme fordeler av å være her så had du dratt for lengst. Ingen av dere fem i denne debatten kunne nådd deres privilegerte posisjoner hvis dere var hvite og vært nødt til å klore dere til topps gjennom egne meritter. Dere har alle det dere har fordi dere fylte mangfoldighetskvoten.

Og hvis du virkelig er genuint interessert i hvorfor «hatet øker», har du noen gang reflektert over at det muligens har noe å gjøre med at oss ekte nordmenn, hvis forfedre faktisk bygget dette landet, nå er i en posisjon hvor vi ser fem utledninger definere hva det vil si å være «norsk» på TV uten et spor av ettertanke for hvordan dette ser ut for oss?

Norge for nordmenn. EKTE nordmenn.