Hjem Nyheter FN-sjefen tyr til kraftuttrykk i uttalelse om «trusselen fra hvit nasjonalisme»

FN-sjefen tyr til kraftuttrykk i uttalelse om «trusselen fra hvit nasjonalisme»

ANTI-HVITHET FNs generalsekretær fremstiller i en tale «hvite maktbevegelser og nynazistiske organisasjoner» som en alvorlig trussel mot verdensordningen. Nå oppfordrer han til å bekjempe disse nye truslene.

FNs generalsekretær António Guterres.
Foto: U.S. Mission Photo by Eric Bridiers, Public Domain, via Wikimedia Commons.

FN advarer nå om at grupper som arbeider for «hvit overherredømme» eller «nynazisme» utgjør en økende trussel mot verden vi lever i – og det understrekes spesielt at «mennesker i ansvarsposisjoner» i dag «oppmuntrer» dem til en måte som tidligere var utenkelig.

Budskapet kommer fra organisasjonens generalsekretær Antonio Guterres som snakket med UNHRC – organisasjonens menneskerettighetsråd:

Hvite overmaktbevegelser og nynazistiske organisasjoner er mer enn innenlandske terrortrusler. De har blitt en transnasjonal trussel.

«I dag representerer disse ekstremistbevegelsene den største innenlandske sikkerhetstrusselen i mange land,» fortsatte Guterres og la til at folk i maktposisjoner nå oppmuntrer disse gruppene «på en måte som ble ansett som umulig å forestille seg for ikke så lenge siden».

«Bekjemp etnisk motivert terrorisme»

I sin tale oppfordret generalsekretæren mennesker over hele verden til å gi sitt bidrag til «koordinert handling» for å overvinne denne stadig voksende trusselen.

I kampen mot denne trusselen, ifølge Guterres, må FN «spille en sentral rolle». Målet bør være å bekjempe «etnisk motivert terrorisme» uansett hvor den oppstår.

Guterres hevdet at gruppene han refererte til hadde utnyttet pandemien til sin fordel gjennom «sosial polarisering og politisk og kulturell manipulasjon», og la til at de hadde engasjert seg i «hensynsløs og forbrukende hat, innsamling, rekruttering og online kommunikasjon – begge i sin egen land og utland».

Russia Today (RT) har påpekt likhetene mellom generalsekretærens ordvalg her og den nyvalgte amerikanske presidenten for seks uker siden.

Joe Biden henvendte seg da til de stort sett fredelige demonstrantene, som hadde gått inn i et åpent Capitol for å protestere mot det de oppfattet som valgsvindel i presidentvalget – og han kalte dem «skurker, opprørere, politiske ekstremister og hvite maktpersoner».