Hjem Nasjonal kamp Aktivisme Turrapport fra Rede 6 – Nordendagene og aktivisme fra Norge til Sverige

Turrapport fra Rede 6 – Nordendagene og aktivisme fra Norge til Sverige

TURRAPPORT Her kommer en turrapport fra Rede 6 sin tur til Nordendagene i Sverige, og deres aktiviteter på turen frem og tilbake.

I forbindelse med Nordendagene, så vi muligheten til å inkludere en del aktivisme på den lange kjøreturen fra Stavanger.
Vi hadde mange ideer og var midt i produksjon av en stor mengde plakater i forkant av turen, og kom oss sent av gårde på fredagen. Vi satte i gang første aksjon rett før Kristiansand, og hadde deretter flere stopp på bensinstasjoner og bussholdeplasser, hvor større plakater ble hengt opp langs veien.

Vi rakk ikke siste ferja fra Moss, og tok derfor en overnatting der. Ferjeturen dagen etter ble benyttet til å feste opp et par klistermerker rundt om på ferjen.
Vi hadde også gleden av et veldig hyggelig møte med en politisk engasjert polakk. Han sparte ikke på kruttet da han selv førte samtalen inn på kommunisme, myndighetene i hjemlandet sitt, og situasjonen i Europa forøvrig. Han fortalte om et stort engasjement som ung, og ønsket oss autentisk og optimistisk lykke til med å redde Norden.
Dette var et sterkt og motiverende møte for oss, og litt av en tilfeldighet at vi skulle komme i prat med nettopp denne sjeldne mannen.

Over på Moss tok vi et kort stopp i Nesparken, hvor vi nøt den fine naturen samt hang opp plakater og klistermerker. Videre gikk det strake veien over grensa, hvor vi dessverre ankom noe for sent og gikk glipp av blant annet årets nordmann, og Simon Lindbergs tale. Vi var allikevel glade for å være framme, og etter om og men, å få satt opp telt hvor vi skulle bo.

Lørdagskvelden var fin og engasjerende, hvor spesielt navngivningssermonien gjorde sterkt inntrykk.
Siste dag forsvant fort i gode samtaler, nye bekjentskaper, rydding av område samt ferdigstilling av flere plakater for hjemturen.
Vi dro av gårde med en sterk følelse av samhold og kampvilje, og fikk i løpet av helgen kjøpt flotte t-skjorter og smykker. I tillegg anskaffet vi oss to svastikaflagg, som ved riktig anledning, lovlig skal heises i Rogaland!

Vi gjorde et kort stopp på veien for å sikre oss en mengde ny propaganda, i form av klistermerker og flygeblader. Disse kom fort i bruk på første stopp. Da vi skulle ha vårt siste stopp før grensa, kom vi over et magisk sted ved et blikkstille vann. Her gjorde Sveriges natur virkelig inntrykk.

Vi hang opp litt klistermerker på ferja tilbake til Horten igjen, etterfulgt av flere stopp langs veien. Vi hang opp en god del plakater, både store og små, som alle var svært synlig for bilistene som passerte. Det ble etterhvert sent, og vi planla en ekstra natt med camping i Lillesand før hjemturen. Dette ble nok et fantastisk møte med naturen, hvor vi la oss i naturen med presenning over oss.
Vi våknet opp til 22 grader på Sørlandet hvor det visstnok fremdeles var sommer, og vi fikk oss et frisk bad i sjøen. Vi hadde hyggelige samtaler med campere, og fikk hengt opp klistermerker i området før vi dro.

Turen tilbake til Stavanger gikk med til effektive stopp langs veien, hvor en rekke plakater ble hengt opp på bussholdeplasser og tettsteder. Alt i alt en vellykket tur fylt med vakker natur, effektivt propaganda arbeid, møte med likesinnede, gode diskusjoner og ikke minst lytte til podkaster fra Nordisk Radio.

Vi gleder oss til neste år!