Hjem Nasjonal kamp Uttalelse om drapsmistenkt med påståtte koblinger til Motstandsbevegelsen

Uttalelse om drapsmistenkt med påståtte koblinger til Motstandsbevegelsen

UTTALELSE Offisiell uttalelse fra Den nordiske motstandsbevegelsen om opplysningene som nå spres.

Ifølge opplysninger fra det svenske politiet skal en kvinne i 60-årsalderen i dag ha gått bort etter en knivstikking i Visby i løpet av den pågående Almedalsuken. En 33-årig mann skal være pågrepet mistenkt for drap.

Ifølge politiet er det ikke noe som enn så lenge i etterforskningen tyder på politiske motiv. Derimot spres forskjellige opplysninger i diverse medier om at den pågrepne mannen på en eller annen måte skal ha noe med Den nordiske motstandsbevegelsen å gjøre.

Vi har enda ikke noen sikker identitet, men ifølge visse opplysninger som spres om hvem det skulle kunne være så har den personen aldri noensinne vært medlem eller engang støttemedlem i Den nordiske motstandsbevegelsen. Personen som er påstått mistenkt har skrevet tre leserinnlegg på nyhetssiden Nordfront for mange år siden, leserinnlegg som var av allmenn geopolitisk karakter og uten kobling til organisasjonen. Den påståtte mistenkte skal også ha deltatt på to demonstrasjonen som ble arrangert av Den nordiske motstandsbevegelsen, men som var fullstendig åpne for allmennheten og med flere utenforstående deltakere.

Opplysninger om at denne mannen skal ha deltatt i noe radio knyttet til organisasjonen er falske, med den sannsynlige hensikten å forsøke å få koblingen til Den nordiske motstandsbevegelsen å fremstå som sterkere.

Hverken Den nordiske motstandsbevegelsen eller Nordfront har hatt noen som helst kontakt med den påståtte mistenkte mannen på mange år og har således ingen kunnskap om hans sysselsetting eller liv i dag. Det er altså fullt mulig at han i dag har andre politiske sympatier eller er aktiv i noe annet politisk parti.

Vi oppfordrer alle våre medlemmer og sympatisører til å ikke spre personopplysninger og bilder med påstått identitet til den mistenkte gjerningsmannen, i det minste ikke før noe av dette er fullstendig fastslått. Å bli uskyldig uthengt som drapsmistenkt kan selvfølgelig være alvorlig.

Den nordiske motstandsbevegelsen kommer tilbake til saken så snart vi vet noe mer.