Hjem Nyheter Wien Filharmoniske orkester endret årets nyttårskonsert etter påståtte «nazikoblinger»

Wien Filharmoniske orkester endret årets nyttårskonsert etter påståtte «nazikoblinger»

KULTUR Wien Filharmoniske orkesters nyttårskonsert har hvert år siden 1946 blitt avsluttet med Radetzkymarsjen. I år ble stykket imidlertid forandret da han som skrev det tradisjonsrike arrangementet har blitt kalt «overbevist nazist» av jødisk makt-representanter.

Wien Filharmoniske orkesters nyttårskonsert ble opprinnelig startet av Joseph Goebbels og ses av mer enn 40 millioner mennesker hvert år.

Wien Filharmoniske orkester spiller sin berømte TV-sendte nyttårskonsert 1. januar hvert år i en av Wiens vakreste bygninger: Musikverein. Mer enn 40 millioner mennesker verden over følger konserten via TV og radio.

Personen som opprinnelig startet tradisjonen med den årlige nyttårskonserten i Wien var Tysklands daværende propagandaminister dr. Joseph Goebbels.

Siden 1946 har den kjente Radetzkymarsjen, skrevet av Johan Strauss d.e., fungert som en stemningsfull avslutning på nyttårskonserten. I år har imidlertid arrangørene etter press fra jødisk makt-representanter blitt tvunget til å omskrive arrangementet til marsjen, ettersom det ble skrevet av en politisk ukorrekt person.

Det tradisjonelle arrangementet ble skrevet av komponisten Leopold Weninger. Leopold var dog overbevist nazist, sier Oliver Rathkolb, professor i historie ved universitetet i Wien, til radiokanalen Deutschlandfunk.

– Få komponister har komponert så mye nazipropaganda og hyllester til Adolf Hitler som Weninger, sier Rathkolb.

Så til nyttårskonserten som ble sendt på onsdag, 75 år etter andre verdenskrigs slutt, har Wien Filharmoniske orkester endret Radetzkymarsjen, som et ledd i orkesterets omskriving av sin egen, ifølge Rathkolb «mørke», historie.

Det er ikke første gangen det stormer rundt Wien Filharmoniske orkesters historie. Jødisk makt-aktivister og kulturmarxister har tidligere kritisert at i oppsettingen av orkesteret i 1942 var halvparten av de 123 musikerne og sangerne medlemmer av NSDAP, og to av dem SS-menn.

Orkesteret fikk også kritikk for at de i 1966 overleverte en spesiell hedersring til den tidligere gaulieteren i Wien Baldur von Schirach for hans arbeid for kulturinstitusjonen.

En interessant artikkel på World Jewish Congress’ nettside viser at historikeren Rathkolb i mange år har hatt et nært samarbeid med WJC om å sverte og avnasjonalisere Wien Filharmoniske orkester.